As-a-what? De trend van bezit naar gebruik

Blog

As-a-what? De trend van bezit naar gebruik

15-06-2017 Geschreven door Jean Pierre Overbeek

Maandagochtend. De wekker gaat naar mijn idee iets te vroeg af. Dat kan ook niet anders. Die laatste 2 series op Netflix gisterenavond na de voor de zondagavond traditionele voetbalwedstrijden op TV had ik waarschijnlijk niet moeten doen… Na het ochtendritueel met douchen, aankleden, ontbijten en koffie check ik mijn eerste mails van vandaag op mijn tablet, kijk nog even op een aantal Social Media sites en lees een aantal kranten. De papieren versies daarvan zijn al een paar jaar de deur uit. Gaat allemaal digitaal met een handig appje die de voor mij interessante kranten selecteert. Na mijn gezin gedag te hebben gezegd, rijd ik weg naar kantoor. Ik ben een van de honderdduizenden Nederlanders die een auto van de zaak heeft. In de auto even een half uurtje goede muziek via Spotify aan via mijn mobiel alvorens de hectiek van alledag start. Geen files vandaag. Ondanks de trage start vanmorgen ruim om tijd op kantoor. Een huurpand overigens. We willen flexibel blijven met onze huisvesting vanwege onze groei van activiteiten in de afgelopen jaren.

Groene bewustwording

Op kantoor is de eerste afspraak die ik vandaag heb met onze CFO. We hebben besloten ons verbruik van gas, water, licht te analyseren. Met iets meer dan 220 medewerkers zijn we een middelgrote zakelijke verbruiker en omdat er in de energiemarkt enorm veel dynamiek zit, biedt dit ons kansen om onze MVO ambities ook op dit gebied te realiseren door anders met onze energie om te gaan en onder meer ‘groene energie’ te gaan gebruiken. Daarnaast is het een interessante sessie om onze kosten weer inzichtelijk te krijgen. Privé werd ik me hier ook weer van bewust door de actie van een groot Rotterdams energiebedrijf die met ‘Toon’ inzicht geeft in het energieverbruik bij consumenten door bij een slimme energiemeter een tabletje nagenoeg cadeau te geven bij een nieuw energiecontract. Creëert mooie bewustwording.

Digitalisering kantooromgeving in sneltreinvaart

Na de afspraak met onze CFO een evaluatie met het management van onze IT afdeling. Die hebben een drukke periode. We zitten middenin een migratie naar een nieuw ERP systeem van Exact met daarin onder meer HRM en CRM modules. Al deze oplossingen zijn cloud based. Daarnaast hebben we al onze medewerkers dit jaar voorzien van Microsoft Office 365. Ook hebben we ons printerpark compleet gemoderniseerd. Het woord printerpark voldoet eigenlijk niet. Onze kopieermachines en scanners zijn samen met de printers zogeheten multifunctionals geworden. Ondanks dat we meer en meer digitaal werken, vonden we het de hoogste tijd om dit park te moderniseren. Kortom onze IT specialisten hebben nogal wat pizza en chinees gegeten op kantoor de afgelopen maanden… Veel van de migratiewerkzaamheden vinden namelijk na kantooruren plaats.

Liever goede WiFi dan een warme douche

Tussendoor word ik gebeld door een van mijn kinderen. De Wifi doet het niet goed thuis. Met een aantal opdrachten die ze voor school moet doen een nogal grote uitdaging. Ze kan niet eens bij haar iCloud bestanden. Althans, dat is de belangrijkste reden. Ik schat in dat het niet kunnen bereiken van verschillende social media sites er ook een rol in speelt, geef haar het nummer van de helpdesk en wens haar veel succes. Ze heeft slechte herinneringen aan de afgelopen schoolvakantie. Een meer dan uitstekende vakantie overigens, maar op het all-inclusive resort was de Wifi niet om over naar huis te schrijven. Sterker nog, we konden dus bijna niet naar huis schrijven. Heb aan mijn jongste moeten uitleggen wat een ansichtkaart was. Mooi fenomeen. Hij is opgegroeid met WhatsApp, Instagram & Snapchat; maar papa, als de kaart aankomt, dan zijn we toch al weer thuis? En hoe reageren opa en oma dan op die kaart? Ook met een kaart? Voel me opeens echt 43.

IT en AV als 4e utiliteit

Waarom de woorden in vet denkt u wellicht? Wel, dat is relatief eenvoudig. Naar mijn idee zijn alle hierboven beschreven zaken niet heel revolutionair en voor heel veel mensen echt heel herkenbaar. Ik ben werkzaam in een mooie en dynamische branche, die de zakelijke markt van professionele audiovisuele en daaraan gerelateerde IT oplossingen voorziet. Een branche die gekenmerkt wordt door snelle productinnovaties in de overdracht van beeld en geluid. Prachtige branche. We voorzien met onze organisatie oplossingen, die we meer en meer in het zogeheten primaire proces bij onze klanten terecht zien komen. Anders gezegd; onze relaties kunnen hun werkzaamheden in veel omstandigheden niet meer goed uitvoeren zonder onze oplossingen. We gaan dit jaar ongeveer 6.000 ruimtes zoals klaslokalen, auditoria, wacht- en bespreekruimtes in ziekenhuizen, boardooms en vergaderruimtes van deze oplossingen voorzien. Wij zien IT & AV oplossingen daarom als de 4e utiliteit, naast gas, water en licht.

AV as-a-service

Daarnaast zijn al de in vet weergeven zaken bij mij ‘as -a-service’ in mijn leven terecht gekomen. Ik betaal er maandelijks een bedrag voor en ben flexibel in het gebruik ervan. Werkelijk geen van de vetgedrukte zaken heb ik aangeschaft. Privé niet en zakelijk ook niet. Voor u geldt waarschijnlijk hetzelfde.

Mede daarom hebben wij als organisatie het idee opgevat om onze oplossingen en producten op eenzelfde wijze aan onze relaties aan te bieden. Toch lijken een aantal branchegenoten wat sceptisch. Audiovisuele oplossingen via een service naar de markt brengen? Oplossingen die door de relatief korte levenscyclus nagenoeg allemaal na 3 jaren een hardware en/of software update moeten krijgen en na 5 jaren een upgrade of zelfs technology swap, waarbij we de producten volledig omwisselen voor nieuwe. Waarom zouden klanten dat via een service willen?

Mijn antwoord? Noem me alsjeblieft 1 reden waarom niet... alle andere utiliteiten worden ook als een service aangeboden.

Meer weten over AV as-a-service? Neem contact op via de knop hieronder.

Neem contact op
Jean Pierre Overbeek

Written by Jean Pierre Overbeek

CEO

Gratis advies over Blog? BIS helpt u graag verder:

Bel

0180 - 486 777

Wij bellen u ook graag:

bedankt voor uw aanvraag

probleem bij verzenden

Chat direct

Mail

bedankt voor uw aanvraag

probleem bij verzenden

Ontvang uw offerte

bedankt voor uw aanvraag

probleem bij verzenden

adressen en route