Referenties

Hoe Schiphol samen met BIS|Econocom de luchthaven van de toekomst realiseert

Op weg naar de luchthaven van de toekomst schreef Royal Schiphol Group in 2018 de Europese openbare aanbesteding ‘Display-as-a-Service’ uit, waarin gevraagd werd naar een totaalconcept voor het invullen van displaybehoeften op de luchthaven. Voor Schiphol paste deze stap perfect in hun ambitie om in 2030 niet de grootste, maar wél de beste, digitale én meest duurzame luchthaven ter wereld te zijn. BIS|Econocom won de aanbesteding en draagt als betrokken AV & IT partner bij aan de verwezenlijking van Schiphol’s glasheldere ambitie.

Meer dan alleen vluchtinformatiedisplay

Voor Schiphol en BIS|Econocom betekent het Display-as-a-Service contract een samenwerking waarin de audiovisuele oplossingen, innovatieve ideeën én uitgebreide kennis en ervaring van BIS|Econocom hun meerwaarde bewijzen op veel plaatsen op de luchthaven. We nemen je graag mee in een rondje over onze nationale trots (waar we zelf ook behoorlijk trots op zijn) en vertellen graag over de uiteenlopende oplossingen die we inmiddels vóór en achter de schermen op en in de nabijheid van Schiphol gerealiseerd hebben.

Kloppend hart moet blijven kloppen

De vluchtinformatiedisplays vormen het kloppend hart van de luchthaven. Alle bezoekers van Schiphol willen immers weten hoe laat hun vlucht vertrekt of wanneer een vliegtuig landt? Daarom is het bijzonder belangrijk dat de schermen 24/7 operationeel zijn en alle vluchtinformatie goed leesbaar en accuraat weergeven. Om de betrouwbaarheid ook in de komende jaren te garanderen, vervangt BIS|Econocom momenteel alle 3.000 displays op de luchthaven, waarbij onze aandacht ook uitgaat naar het milieu. Sommige schermen worden hergebruikt, van andere stellen wij de onderdelen veilig en dat wat niet hergebruikt kan worden, wordt zo milieuvriendelijk mogelijk vernietigd.

Centrale rol voor Barco videowalls in APOC

Supergaaf is het splinternieuwe Airport Operations Centre (APOC) binnen de muren van het World Trade Center op Schiphol. In het moderne APOC werken partijen in één fysieke ruimte 24/7 met elkaar samen om het luchthavenproces te plannen, te bewaken en te sturen. Dit met de kennis van gisteren en in voorbereiding op de komende dagen. Alle relevante data wordt overzichtelijk en met een hoog detailniveau visueel weergegeven op de schitterende, door BIS|Econocom gerealiseerde, Barco Unisee videowall oplossingen (1 wall van 2 x 10 displays en 2 outbreak rooms met een wall van 3 x 2 displays).

Hoogwaardige LED walls, minder kosten, meer milieu

Als officiële CDM-Airport is Schiphol aangesloten op het Europese netwerk van Eurocontrol. CDM (Collaborative Decision Making) houdt in dat alle operationele partners (luchtvaartmaatschappijen, luchthaven, luchtverkeersleiding, afhandelaren en Eurocontrol NMOC) informatie over de status en planning van een vlucht met elkaar delen, waardoor de voorspelbaarheid toeneemt en de beschikbare capaciteit (ruimte in de lucht, gates, taxi, landings- en vertrekbanen) beter gebruikt wordt. Om de CDM-informatie te tonen op/bij de vliegtuigopstelplaatsen heeft BIS|Econocom er negen voorzien van een grote, actief gekoelde LED wal.

De hoogwaardige LED walls voldoen aan strenge NEN-normeringen op het gebied van glans/weerspiegeling, hardheid en hechting. Bijzonder aan de LED walls – waarvan we ook meegedacht hebben met het ontwerp van de outdoor behuizing – is verder de kleurmenging, grote openings- en kijkhoek en het feit dat er geen kleurvervorming optreedt wanneer er onder een hoek naar het display wordt gekeken. En het is mogelijk om in de toekomst de resolutie van de LED wall te upgraden zónder de bestaande kast, voedingen en sturingen te vervangen, wat forse kostenbesparingen en flinke milieuwinst met zich meebrengt.

Direct persoonlijk contact via de self service units

Verspreid over de luchthaven heeft BIS|Econocom 17 self service units (SSU) gerealiseerd; in samenwerking met Prestop ontworpen en compleet met 17 inch multitouch informatiescherm, videocamera en barcode scanner. Op deze fraaie, ergonomisch informatiepunten kunnen reizigers vluchtinformatie opzoeken, plattegronden raadplegen en de antwoorden op veelgestelde vragen bekijken. Bij complexe vragen of problemen kan de reiziger direct en face-to-face via een videocall contact opnemen met een Schiphol medewerker. Indien nodig komt een mobiele assistent naar de reiziger toe om deze ter plekke te helpen. De self service units hebben zich absoluut bewezen.

Bekijk de film van Schiphol over de uitrol van hun informatiepunten.

In dezelfde look-and-feel van de SSU-zuilen heeft BIS|Econocom een viertal SCU-zuilen geplaatst, die primair tot doel hebben om een ‘connected flight’ mogelijk te maken. Het gaat om een vergelijkbare oplossing als de self service units, maar dan op plekken waar het overstappen kort moet zijn.

Oogstrelende eyecatcher op vernieuwde D-pier

Vandaag onder constructie. Morgen vernieuwde pieren. Dankzij de invoering van centrale security is het sinds 2015 niet meer nodig om veiligheidscontroles aan de gates te doen. Hierdoor is er op Schiphol veel ruimte vrijgekomen op de pieren D tot en met G. Een mooi moment om ze opnieuw in te richten met comfortabele en gevarieerde zit- en werkplekken, modern sanitair en meer horeca en winkels. Het 'open space concept' zorgt voor veel ruimte en veel licht. Met stoere betontinten, moderne witte muren en zwarte contrasten zet Schiphol een stap in de toekomst.

Centraal op de D-pier, en van alle kanten goed zichtbaar, realiseerde BIS|Econocom de Obelisk: een indrukwekkende, imposante en unieke U-vormige indoor LED wall, van bijna 16 meter breed en meer dan 2 meter hoog. Het maakt niet uit van welke kant de jaarlijks 12,7 miljoen passagiers die hier aankomen en vertrekken ook komen, ze kunnen niet heen om de oogstrelende videocontent en prachtige animaties. En dat willen ze ook niet, trouwens. Want de 2,5 mm pixel pitch van de LED’s zorgt voor zo’n extreem detail en betoverende schoonheid, dat je haast je vlucht er voor zou willen missen.

VIP centre met Koninklijke allure

Passagiers die zoeken naar rust, privacy en persoonlijke service kunnen hun hart ophalen in het VIP centre. Schiphol biedt met het VIP centre de meest exclusieve manier van reizen en doordat het centre gescheiden is van de terminal, gaat de hectiek volledig langs de reizigers heen, terwijl ze ondertussen rustig ontspannen of werken en genieten van het hoogstaande aanbod food en beverages. Om te blijven voldoen aan de groeiende verwachtingen en steeds hogere standaarden van de passagiers heeft Schiphol architect Marcel Wanders gevraagd een nieuw VIP centre te ontwerpen. BIS|Econocom verzorgde de technische realisatie.

BIS|Econocom realiseerde het narrowcasting netwerk, waarmee op speciaal geselecteerde, zeer hoogwaardige digitale displays prachtige content wordt getoond, waaronder Nederlandse kunststukken en meerdere digitale schilderijen van Hollandse meesters. Daarnaast heeft de persruimte binnen het VIP centre een upgrade gekregen en zijn meerdere privé lounges voorzien van gerichte audio ondersteuning. Eén ding is zeker… het VIP centre op luchthaven Schiphol is een VIP centre met koninklijke allure.

Profiteren zonder investeren; AV-as-a-Service

Bijzonder detail van de samenwerking tussen Schiphol en BIS|Econocom is dat alle gerealiseerde oplossingen het eigendom blijven van BIS|Econocom, en dat Schiphol alleen betaalt voor het gebruik. van alle mogelijkheden. De aanschaf, installatie, onderhoud, reparatie en het beheer van alle audiovisuele oplossingen op de luchthaven zijn voor rekening van BIS|Econocom. Dat noemen wij AV-as-a-Service.

Voor BIS|Econocom is het een geweldig voorrecht om samen met Schiphol alles-op-alles te zetten om die glasheldere ambitie daadwerkelijk waar te maken… in 2030 is luchthaven Schiphol de beste, digitale én meest duurzame luchthaven ter wereld.

Wil jij ook jouw ambities realiseren? Neem gerust contact op. Wij helpen je graag.
Bel 0180 – 486 777 of gebruik de contactmogelijkheden rechts.

Gratis advies over Referenties? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte