10 tips voor succesvolle narrowcasting in de retail

10 tips voor succesvolle narrowcasting in de retail

20-03-2018 Geschreven door Kevin Hersbach

De retail sector heeft te maken met sterke veranderingen; niet in het minst door de onstuitbare opmars van de online shops. Om in het geweld van bits en bytes overeind te blijven, levensvatbaar én winstgevend te zijn, is het belangrijk dat jij je als retailer niet alleen richt op het verkopen van producten maar op het aanbieden van een complete ervaring. Een ervaring die de consument nergens anders vindt, een ervaring die jou uniek maakt én waarvoor klanten steeds terugkomen.

Narrowcasting - het visueel en dynamisch aanbieden van aantrekkelijke content op een specifieke plaats - wordt in de retail steeds vaker ingezet om de winkelervaring te versterken en een merk krachtiger te positioneren. Wil je weten hoe je narrowcasting optimaal inzet in jouw winkel?

Doe je voordeel met deze 10 tips:

1. Content is King

Hoe gelikt je narrowcasting systeem ook is, het biedt geen toegevoegde waarde als de content slecht is. Weet wat je wilt communiceren en wat je wilt bereiken nog voordat je zelfs maar begint na te denken over het plaatsen van (interactieve) beelddragers, een content-management-systeem (CMS) en een design.

2. Kies voor een optimale mix

Kies voor een mix tussen aanbiedingen, winkelinformatie, bestelmogelijkheden en andere nieuwtjes. Wissel deze informatie af zodat klanten optimaal bediend worden en niet puur een digitale reclamefolder voorgeschoteld krijgen. Ook interactieve narrowcasting is hierop een goede aanvulling.

3. Update – razendsnel, indien nodig

Kies voor een narrowcasting-systeem dat je eenvoudig en snel aan kunt passen. Bijvoorbeeld op basis van het weer, een trage omloopsnelheid van een bepaalde voorraad of op basis van de mensen die op dat moment in je winkel zijn.

4. Betrek je personeel

De belangrijkste reden voor het mislukken van narrowcasting campagnes in een retail-omgeving is vaak de desinteresse van medewerkers. Betrek hen daarom actief bij de implementatie en laat hen ideeën aanvoeren voor de content. In de personeelskamer (kantine) kun je een werknemerskanaal installeren; met nieuwtjes, informatie en acties speciaal voor je personeel.

5. Meten is weten

Zorg dat je de resultaten van uw narrowcasting campagnes kunt meten. Bijvoorbeeld door een koppeling aan uw kassa- of voorraadsysteem. Door doorlopend te meten en te sturen op data zet je jouw narrowcasting nog beter in, verbeter je de klantbeleving en verhoog je de omzet.

6. Kies een strategische plek voor je schermen

Hang je schermen op een plek waar ze goed zichtbaar zijn zonder dat ze in de weg staan. Niet te hoog, niet achter stellingen, niet dusdanig dat de klant een onnatuurlijke houding aan moet nemen om ze te zien (aan het plafond) en niet zo ver weg dat ze niet meer goed leesbaar zijn. Heb je vaak wachtrijen voor de kassa? Dan zijn schermen achter de kassa ook een goed idee. Zowel om het wachten te veraangenamen als om extra producten, acties en aanbiedingen te promoten.

7. Plaats de aanbieding fysiek nabij de schermen

Als je een aanbieding toont op je narrowcasting-scherm, plaats het betreffende product dan in de buurt van het scherm. Op deze manier stimuleer je impulsaankopen maximaal.

8. Vernieuw de content regelmatig

Zorg dat de geboden informatie actueel is en interessant blijft. Pas wel op voor teveel informatie: als mensen iets missen, moet het de moeite waard zijn om te blijven wachten.

9. Verkoop zendtijd aan je merken

Ga eens om de tafel met vertegenwoordigers van de merken die je verkoopt. Ze hebben ongetwijfeld interesse in een plekje op jouw narrowcasting platform. Extra exposure voor hen, extra inkomsten voor jou.

10. Kies een leverancier die met je mee kan groeien

Je begint uiteraard klein. Om te testen en te proberen. Maar als je narrowcasting activiteiten succesvol zijn, wil je ze uit kunnen breiden. Naar meer schermen of naar meer locaties. Kies een leverancier waarbij dit eenvoudig mogelijk is.

Meer over narrowcasting in de retail?

Meer zien over narrowcasting trends in de retail? Bekijk deze vlog.

Lees meer over de voordelen, de techniek en verschillende toepassingen in ons whitepaper over Narrowcasting in retail:

Download whitepaper
Kevin Hersbach

Written by Kevin Hersbach

Manager Presales

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte