Hoe creëer je interactie met je doelgroep(en) door middel van narrowcasting

Hoe creëer je interactie met je doelgroep(en) door middel van narrowcasting

06-07-2020 Geschreven door Heinz Venderbosch

Steeds meer organisaties zetten narrowcasting in als onderdeel van het communicatieplan om doelgroepen op een snelle, visuele en vaak geautomatiseerde manier te voorzien van gerichte informatie. In veel gevallen is die communicatie eenrichtingsverkeer, terwijl er genoeg mogelijkheden zijn om met behulp van narrowcasting de interactie met je publiek aan te gaan. Wil je ook de dialoog aangaan maar weet je niet hoe? In deze blog geef ik je een paar voorbeelden.

Laat je publiek kiezen

Door de inburgering van de smartphones en tablets zijn mensen compleet comfortabel met touch technologie en gewend om zelf door content te navigeren. Dezelfde technologie is ook beschikbaar op digitale displays (LCD schermen). Je kunt het zien het als een tablet met een beelddiagonaal van meer dan een meter. Dat maakt deze schermen heel geschikt voor narrowcasting in (semi) publieke gebouwen of op straat. Door content interactief te maken, kan het publiek op een heel laagdrempelige manier zelf kiezen wat hij of zij wil zien.

Informatie wordt op die manier ultiem afgestemd op de behoefte op dat moment. Denk aan de openingstijd van een winkel, het spelen van een game of specifieke vluchtinformatie op een vliegveld. Slimme databases kunnen deze informatie aanvullen met andere relevante informatie. Zoals informatie over de locatie van een kunstwerk in een museum, welke werken van dezelfde kunstenaar aanwezig zijn en de plattegrond van het museum met een visualisatie van de te lopen route naar het betreffende werk. Je kunt zelfs een aanbieding van de museumshop tonen die refereert aan dat werk.

Verzamel informatie van je publiek

Narrowcasting kan niet alleen ingezet worden om publiek te informeren maar is net zo goed geschikt om informatie over een doelgroep te vergaren. Met touch displays is het bijvoorbeeld mogelijk om naar de gebruikerservaring (rating) te vragen of andere soorten informatie te verzamelen. Van leeftijd tot persoonlijke voorkeuren en contactgegevens. Een ideale manier om de database te verrijken en content nog beter af te stemmen op je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het op grootformaat configureren van een auto bij een dealer waarbij je de gewenste configuratie zowel naar jezelf als de dealer mailt. Voor de klant een unieke beleving, voor de dealer waardevolle informatie.

Digitale bezoekersontvangst

Een steeds meer voorkomende variant van interactieve narrowcasting is digitale bezoekersregistratie. Waarbij een receptie 24/7 bemand is zonder extra fte. Bezoekers melden zich digitaal aan op een zuil en degene met wie de afspraak heeft krijgt automatisch bericht dat het bezoek gearriveerd is. Door dit te koppelen aan je narrowcasting oplossing kun je op hetzelfde scherm je bezoek instrueren, vermaken of attenderen op bijvoorbeeld een nieuw product, laatste nieuws of veiligheidsvoorschriften.

Keuze bieden past bij deze tijd

Narrowcasting kan dus veel meer zijn dan alleen het zenden van informatie naar geselecteerde doelgroepen. De techniek maakt het al lange tijd mogelijk de dialoog aan te gaan. Toch wordt er nog te weinig gebruik van gemaakt. Opvallend want "keuze" is het sleutelwoord van de generatie Y en Z. Het past in deze tijd om keuze te bieden. Ook op het gebied van narrowcasting content.

Heinz Venderbosch

Written by Heinz Venderbosch

Solution Architect

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte