De 7 beste tips van onze interieurarchitecten

Blog

De 7 beste tips van onze interieurarchitecten

26-04-2018 Geschreven door Nicoline van Egmond

De traditionele manier van werken is aan het verdwijnen. We leven in een veranderende maatschappij en de manier van werken transformeert mee. Toekomstgericht werken is digitaal, effectief, essentieel en sluit aan bij de tijdsgeest. Naast de technologie én het menselijk gedrag is ook het interieur belangrijk onderdeel van de moderne werkomgeving. Met het juiste interieur creëert u beleving, binding, inspiratie en motivatie bij uw medewerkers.

In deze blog leest u zeven tips van onze interieurarchitecten.

1. Gezond kantoor

Gezondheid staat hoog op de agenda. Ook op kantoor. Door o.a. een gezonde lunch of vers fruit aan te bieden, variatie te bieden in de manier van werken, zuurstof genererende planten te plaatsen en door te voorzien in flesjes drinkwater wordt de gezondheid van collega’s bevorderd. Daarnaast is ergonomisch meubilair inmiddels de standaard. Actieve werkplekken, actief overleggen en elke 20 minuten de werkhouding aanpassen, draagt ertoe bij dat medewerkers zich beter voelen. Ook door trappen uitnodigend te maken, wordt een gezonde levensstijl gestimuleerd. Tot slot kunt u zorgen voor goede verlichting, ventilatie, klimaat en akoestiek. Het resultaat? Gezonde en fitte medewerkers met een laag ziekteverzuim en een hoge productiviteit.

2. Projectruimten

Creëer projectruimten waar collega’s aan hetzelfde project kunnen werken; als team. Zo’n plek straalt efficiëntie en doeltreffendheid uit; de lijntjes zijn kort en de verschillende experts kunnen elkaar gemakkelijk bereiken en ondersteunen. Vroeger bevonden die teamruimten zich vaak in een vergeten hoekje van het gebouw. Tegenwoordig vormen teamwerkzaamheden een kernactiviteit binnen de muren van een kantoor. Het is collaboratie in zijn puurste vorm. De voorzieningen die in zo’n ruimte nodig zijn, zijn heel behapbaar: denk aan een netwerkaansluiting, stroomvoorziening, goede verlichting en een monitor waarop informatie gedeeld kan worden. Ready? Team up!

3. Multifunctionele ruimtes

In multifunctioneel inzetbare ruimtes verander je met één druk op de knop het informatiescherm naar presentatiescherm. Hoe creatiever omgegaan wordt met ruimtes, hoe functioneler er gebruik gemaakt kan worden van beschikbare vierkante meters. Bovendien is zo’n ruimte uitermate sfeervol in te richten en met de juiste sfeer & entourage nodigt deze extra uit om gebruikt te worden. Wil je niet dat iedereen mee kan kijken? Zorg dan voor flexibele room dividers of paneelgordijnen.

4. Combineer lunch met overleg

In dit razendsnelle tijdperk worden de vergaderingen veelal kort na elkaar gepland. Als een meeting uitloopt, is er nauwelijks tijd voor pauze. Ondanks dat we weten hoe belangrijk het is om pauze te nemen, schiet de lunch er soms (vaak?) bij in. Door een bespreking te combineren met lunch wordt het mogelijk om flexibeler om te gaan met je agenda. In de praktijk worden vergaderruimtes steeds vaker multifunctioneel ingericht zodat er een lunch geserveerd kan worden. Maar ook zien we dat kantines aansluitpunten krijgen om te kunnen werken. Op deze manier kan het (nood)zakelijke met het (informeel) aangename worden gecombineerd. Enjoy your lunch!

5. Haal buiten naar binnen

Wilt u ook dichter bij de natuur komen; de geuren, materialen en vormen van buiten naar binnen halen? Dat is momenteel een trend in de interieurinrichting van kantines en ontspanningsruimten. Veelal groen, gecombineerd met echte houtsoorten, maar ook bladafwerkingen en kunststoffen die tegen een stootje kunnen. Soms wordt de illusie gecreëerd daadwerkelijk buiten te zitten. Palmbomen in hoge potten, tuinbankjes, hangmatten en tropische vergezichten op de muur. Er zit een filosofie achter. Het is pure ontspanning. Blauwe luchten geven ons bijvoorbeeld het gevoel van vrijheid. Geluiden, muziekkeuze en geuren spelen hierin ook een belangrijke rol. Mentaal doet zo’n omgeving ook wat met ons. We onthaasten even en genieten een tijdje van een welverdiende pauze om daarna weer fris en opgeladen aan de slag te gaan. Wie wil dat nou niet?

6. Akoestiek als praatstuk

Er is niets vervelender dan een ruimte waarin niet of slecht is nagedacht over de akoestiek. In moderne kantoren worden vaak harde materialen gebruikt, waardoor het geluid weerkaatst en er een hinderlijke galm en een stijging van het geluidsniveau ontstaat. Voor veel geluidsproblemen bestaat er een akoestische oplossing. Om de productiviteit en concentratie op de open werkvloer te verhogen geven we vier tips die nauw verbonden zijn aan akoestiek:

  • Maak een stilteruimte ten behoeve van focus en concentratie.
  • Zorg voor gesloten vergaderruimten om geluidshinder uit te sluiten.
  • Plaats geluidsabsorberende producten zoals wandpanelen, akoestische eilanden of esthetische scheidingselementen.
  • Maak plaats voor akoestische (gestoffeerde), esthetische en comfortabele meubels.

7. LED lichttemperatuur

Verlichting is één van de belangrijkste interieurelementen die een ruimte kan maken of breken. Om een ruimte sfeer te geven, kan warm licht gebruikt worden; een spectrum dat richting geel, oranje en rood gaat met kleurtemperaturen tussen de 1000K en 3000K, waarbij 1000K vergelijkbaar is met kaarslicht en 3000K ‘warm wit licht’ wordt genoemd. Doorgaans voelen we ons in deze range het prettigst als we ontspannen. Maar voor werkzaamheden waarbij we alert moeten zijn en moeten focussen is een kouder spectrum wenselijk; het zogenaamde ‘koude licht’ kent kleurtemperaturen van 3000K tot >6500K. Om te bepalen welke lichttemperatuur nodig is, moet eerst het doel van de ruimte bekend zijn. Het effect hiervan is enorm!

Professioneel advies?

Wilt u graag advies voor uw inrichtingsvraagstuk? Onze interieurarchitecten helpen u graag. Bij ieder project wordt door middel van betrokkenheid, begrip en goed contact een advies en interieurontwerp gemaakt dat aansluit bij uw wensen en eisen. Neem contact op via de contactmogelijkheden bovenaan.

Meer weten over het inrichten van uw zakelijke interieur? Download onze whitepaper.

Download Whitepaper 
Nicoline van Egmond

Written by Nicoline van Egmond

Interior Architect

Gratis advies over Blog? BIS helpt u graag verder:

Bel

0180 - 486 777

Wij bellen u ook graag:

bedankt voor uw aanvraag

probleem bij verzenden

Chat direct

Mail

bedankt voor uw aanvraag

probleem bij verzenden

Ontvang uw offerte

bedankt voor uw aanvraag

probleem bij verzenden

adressen en route