De As-a-Service maatschappij is overal. Van bezit naar gebruik!

De As-a-Service maatschappij is overal. Van bezit naar gebruik!

06-10-2020 Geschreven door Jean Pierre Overbeek

Maandagochtend. De wekker gaat in mijn idee iets te vroeg af. Dat kan ook niet anders. Die laatste twee series op Netflix gisterenavond na de voor de zondagavond traditionele voetbalwedstrijden op TV had ik waarschijnlijk niet moeten doen… Na het ochtendritueel met douchen, aankleden, ontbijten en koffie check ik mijn eerste mails van vandaag op mijn tablet, kijk nog even op een aantal Social Media sites en lees een aantal kranten. De papieren versies daarvan zijn al een paar jaar de deur uit. Gaat allemaal digitaal met een handig appje die de voor mij interessante kranten selecteert. Dan is het tijd om te gaan werken.

Hectiek van alle dag

Sinds de uitbraak van de coronacrisis werk ik zo veel mogelijk thuis, en dat gaat prima dankzij de collaboration oplossingen, die wij ook bij onze klanten realiseren. Maar vandaag ga ik naar kantoor voor een paar afspraken die ik vanwege het persoonlijke karakter echt graag face-to-face doe. En dat kan ook. Met minimaal 1,5 meter afstand natuurlijk. Na mijn gezin gedag te hebben gezegd, stap ik in de auto. Ik ben een van de honderdduizenden Nederlanders die een auto van de zaak heeft. In de auto even een half uurtje goede muziek via Spotify aan via mijn mobiel alvorens de hectiek van alle dag start. Het is niet druk onderweg. Veel Nederlanders werken net als ik zoveel mogelijk thuis. Ondanks de trage start vanmorgen ruim op tijd op kantoor. Een huurpand overigens. We willen flexibel blijven met onze huisvesting vanwege onze groei van activiteiten in de afgelopen jaren.

Groene bewustwording

De eerste afspraak van vandaag is met onze CFO. Deze gaat nog wel via video overigens, hij in Amsterdam (thuis) en ik in Barendrecht. We hebben besloten ons verbruik voor gas, water, licht te analyseren. Met zo’n 200 medewerkers zijn we een middelgrote zakelijke verbruiker en omdat er in de energiemarkt enorm veel dynamiek zit, biedt dit ons kansen om onze MVO ambities ook op dit gebied te realiseren door anders met onze energie om te gaan. Daarnaast is het ook een interessante sessie vanuit het oogpunt van kostenbewustzijn. Privé zijn we ons hier natuurlijk ook van bewust. Onder andere dankzij dat Rotterdamse energiebedrijf die met ‘Toon’ inzicht geeft in het energieverbruik bij consumenten door bij een slimme energiemeter een tabletje nagenoeg cadeau te geven bij een nieuw energiecontract. Creëert mooie bewustwording.

Volledig in de wolken

Na de afspraak met onze CFO spreek ik met één van de leden van ons directieteam. Het is goed dat we dit face-to-face doen. Daarna een evaluatie met het projectteam dat onze migratie naar de cloud begeleidt. Een paar teamleden werken thuis, een enkeling schuift aan in onze boardroom. Het hybride kantoor in optima forma. Het is voor deze collega’s een drukke periode. Een aantal jaren geleden zijn we gemigreerd naar een nieuw ERP systeem van Exact met daarin onder meer HRM en CRM modules. Ook zijn al onze medewerkers in die periode voorzien van Microsoft Office 365. Al deze oplossingen zijn cloud based. En nu brengen we dus onze hele IT infrastructuur naar de cloud. Overigens is ook ons printerpark al weer even terug gemoderniseerd. Het woord printerpark voldoet eigenlijk niet. Onze kopieermachines en scanners zijn samen met de printers geïntegreerd in multi-functionals.

Liever goede Wifi dan een warme douche

Tussendoor word ik gebeld door een van mijn kinderen. De Wifi doet het niet goed thuis. Met een aantal opdrachten die ze voor school moet doen een nogal grote uitdaging. Ze kan niet eens bij haar iCloud bestanden. Althans, dat is de belangrijkste reden. Ik schat in dat het niet kunnen bereiken van verschillende social media sites er ook een rol in speelt, geef haar het nummer van de helpdesk en wens haar veel succes. Ze heeft slechte herinneringen aan de afgelopen schoolvakantie. Een meer dan uitstekende vakantie overigens, maar op het all-inclusive resort was de Wifi niet om over naar huis te schrijven. Sterker nog, we konden dus bijna niet naar huis schrijven. Heb aan mijn jongste moeten uitleggen wat een ansichtkaart was. Mooi fenomeen. Hij is opgegroeid met WhatsApp, Instagram & Snapchat; maar papa, als de kaart aankomt, dan zijn we toch al weer thuis? En hoe reageren opa en oma dan op die kaart? Ook met een kaart? Voel me opeens echt 46.

Digitalisering in sneltreinvaart

En dat terwijl ik professioneel wel wat gewend ben… Ik werk in een mooie en dynamische branche, die de zakelijke markt van professionele audiovisuele en daaraan gerelateerde IT oplossingen voorziet. Een branche die gekenmerkt wordt door snelle productinnovaties in de overdracht van beeld en geluid; denk alleen al maar aan de giga-snelheid waarmee thuiswerken, online vergaderen, digitaal samenwerken (allemaal met inzet van video) onder druk van COVID-19 gemeengoed zijn geworden. Prachtige branche. Wij realiseren oplossingen, die mensen bij elkaar brengen en de samenwerking faciliteren en stimuleren; ongeacht waar ze zijn en hoe laat het is. Traditionele AV-oplossingen, maar steeds meer met een prominente rol voor video.

IT en AV als 4e utiliteit

Videovergaderen, streaming video, thuiswerken, thuis-onderwijs, het hybride kantoor, de hybride school. Meer en meer komen we in het primaire proces bij onze klanten terecht. Anders gezegd; veel van onze relaties kunnen hun werkzaamheden niet meer goed doen zonder onze oplossingen. We gaan dit jaar ongeveer 6.000 ruimtes zoals klaslokalen, auditoria, wacht- en bespreekruimtes in ziekenhuizen, boardooms en vergaderruimtes van deze oplossingen voorzien. Wij zien IT & AV oplossingen daarom als de 4e utiliteit, naast gas, water en licht. Ik kan je verzekeren… mijn kinderen hebben - net als hun leeftijdgenootjes overigens - op vakantie liever goede Wifi en als 5e in rij (3 kinderen en pa en ma) een lauwe douche dan een hete douche, maar geen of slechte Wifi.

Wel vet, niet revolutionair. Of toch wel?

Misschien denk je: waarom de woorden in vet? Wel, dat is relatief eenvoudig. In mijn idee zijn alle hierboven beschreven zaken niet heel revolutionair en voor heel veel mensen echt heel herkenbaar.
Daarnaast zijn al de in vet weergeven zaken bij mij ‘as -a-service’ in mijn leven terecht gekomen. Ik betaal er maandelijks een bedrag voor en ben flexibel in het gebruik ervan. Werkelijk geen van de vetgedrukte zaken heb ik aangeschaft. Privé niet en zakelijk ook niet. Voor jou geldt waarschijnlijk hetzelfde.

Niet bezitten maar gebruiken

Mede daarom zijn wij als allereerste AV & IT leverancier al een aantal jaren geleden begonnen om onze oplossingen en services op eenzelfde wijze aan onze relaties aan te bieden. In het begin leken meerdere branchegenoten sceptisch. Audiovisuele oplossingen via een service naar de markt brengen? Oplossingen die door de relatief korte levenscyclus nagenoeg allemaal na 3 jaren een hardware en/of software update moeten krijgen en na 5 jaren een upgrade of zelfs technology swap, waarbij we de producten volledig omwisselen voor nieuwe. Waarom zouden klanten dat via een service willen?

Mijn antwoord? Noem me alsjeblieft 1 reden waarom niet... alle andere utiliteiten worden ook als een service aangeboden.


Jean Pierre Overbeek

Written by Jean Pierre Overbeek

CEO

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte