Blog
17-07-2025 Geschreven door Annemiek Smouter
In Las Vegas draait alles om spektakel. Maar dit… dit was next level. Een concert van de Backstreet Boys. Pure nostalgie, ik geef het toe :). Ik zou er normaal gesproken niet voor naar de andere kant van de wereld vliegen. Sterker nog, zelfs Londen zou al een no-go zijn. Waarom nu wel? Omdat dit niet zomaar een concert was. Dit was een samensmelting van jeugdherinneringen én audiovisuele innovatie, in de meest futuristische concertlocatie die er bestaat: de Sphere in Las Vegas.
Alsof dat nog niet bijzonder genoeg was, viel het concert ook nog eens precies op de verjaardag van mijn beste vriendin – met wie ik in mijn puberjaren talloze Backstreet Boys-concerten heb bezocht. De cirkel was rond. Jeugdhelden, vriendschap, nostalgie én een waanzinnig staaltje audiovisuele beleving in één avond. En als AV-liefhebber en marketingcommunicatiespecialist was het niet alleen een trip down memory lane, maar ook een unieke kans om de Sphere te bekijken met mijn professionele bril op.
De cijfers zijn duizelingwekkend: meer dan 1,2 miljoen LED-elementen aan de buitenkant. En binnen een 16K, 180 graden scherm van 15.000 m². Voeg daar 160.000 (!) luidsprekers aan toe en een stoel die subtiel meetrilt met de visuals en muziek je hebt een ervaring die bijna niet meer te vatten is in woorden. Gelukkig hoeft dat ook niet – want het draait niet om techniek. Het draait om beleving.
We zaten helemaal bovenin de dome, bijna precies in het midden — en vanaf dat punt viel alles op z’n plek. De opening was meteen mind blowing. Je bent niet zomaar toeschouwer, je wordt volledig meegesleurd. Het scherm is geen decor óm de show, het is de show. Je belandt in een cocon van licht, geluid en beweging waarin je emotie des te harder binnenkomt. Je bént onderdeel van de visuals die zich als een driedimensionale droom om je heen bewegen.
Dít is het nieuwe hoogtepunt in livebeleving. Wat ze met de Sphere hebben neergezet, tilt concertbezoek naar een ander niveau. Hier krijgen artiesten de kans om hun verhaal op een manier te vertellen die tot nu toe simpelweg niet mogelijk was.
En precies dát is wat goed toegepaste LED kan doen. Niet omdat het technisch briljant is (dat is het), maar omdat het raakt. Omdat het iets doet met je gevoel, je beleving, je betrokkenheid. En dat principe? Dat geldt niet alleen in Las Vegas. Dat kan ook gewoon hier — in elke ruimte waar je mensen iets wilt laten ervaren.
Ook in eigen land zie je steeds vaker LED walls verschijnen: in lobby’s, flagship stores, vergaderruimtes. Vaak nog vrij bescheiden – want zo zijn wij Hollanders. Maar juist die bescheidenheid biedt volop kansen om je te onderscheiden.
Het mooie? Je hebt echt geen Sphere nodig om impact te maken. Met de juiste afmetingen, content én afstemming tussen licht, geluid en ruimte kun je ook in een entreehal, boardroom of beursstand een onvergetelijke ervaring neerzetten.
Maar LED op zich is niet genoeg. Het scherm is slechts het canvas. De echte magie zit in de combinatie van techniek, creativiteit en storytelling. En dat is waar een goede system integrator het verschil maakt. Door verder te kijken dan het product alleen. Door te denken in beleving, doel en context. Door niet alleen te leveren, maar te regisseren.
Mijn bezoek aan de Sphere heeft één ding duidelijk gemaakt: we gebruiken LED nog veel te vaak als een ‘groot scherm’. Maar het is zóveel meer. Het is een middel om emotie over te brengen. Om mensen te raken. Om je publiek letterlijk even stil te laten staan bij jouw verhaal. LED is geen gimmick. Het is een communicatietool. Een strategisch instrument. En we staan in Nederland nog maar aan het begin van wat er allemaal mogelijk is.
Marketing Communication Specialist