Digital Signage en het Internet der Dingen in het algoritme tijdperk

Digital Signage en het Internet der Dingen in het algoritme tijdperk

28-06-2019 Geschreven door Willem Luijk

British Airways bestaat dit jaar 100 jaar. Om dat te vieren heeft de luchtvaartgigant het bedrijf Ogilvy in de arm genomen. Dit van origine Amerikaans advertising agency weet altijd weer te verrassen met campagnes die tot de verbeelding spreken. En ook in het geval van British Airways hebben ze weer iets geniaals bedacht; althans dat is mijn mening.

Niet spraakmakend? Wel spraakmakend!

Ik bedoel de campagne “The Magic of Flying” met onder andere een video over de aantrekkingskracht van vliegen; inclusief een hoog “vrienden van British Airways” gehalte en – natuurlijk! - een teddybeer. “Maar dat is niet echt spraakmakend, toch?”, denk je. En je hebt 100% gelijk. Wél spraakmakend is het onderdeel van de campagne waarin digital signage, the internet-of-things (IoT) en een slim algoritme worden gecombineerd met social media. Waarschijnlijk weet je waar ik het over heb…

Briljant idee, perfect uitgevoerd

Ergens in het hartje van Londen op een dak in de buurt van Picadilly Circus staat een megagroot Outdoor LED digital signage scherm, waarop een normale British Airways reclame wordt getoond met een jongetje dat op de grond zit te spelen. Zodra er een British Airways toestel overkomt, staat het kind op en zoekt de lucht af op zoek naar het vliegtuig. Zodra het toestel recht boven het scherm is, wijst het ventje het toestel na, kijkt verrukt omhoog en drentelt naar de rand van het scherm en verdwijnt. Even later komt het kind terug en gaat weer zitten spelen. De timing van de animatie van het kind is perfect; het overvliegende toestel is uiteraard een British Airways toestel en op het moment dat het kind van het scherm loopt, komen vluchtnummer en bestemming in beeld. Verder is alles voorzien van de hashtag #lookup. Een briljant idee en ook nog eens perfect uitgevoerd.


Ultiem voorbeeld van digital blur

Deze video en de video’s die passanten van de uiting maakten, werden miljoenen keren gedeeld op sociale media. De campagne viel meer dan 60 keer in de prijzen, genereerde 45 miljoen impressies en werd in meer dan 350 nieuwsberichten in 180 landen vermeld. Onwaarschijnlijke cijfers waar iedere marketeer en iedere organisatie van droomt. Voor mij – en voor heel velen met mij – is deze campagne echter meer dan alleen een goede vondst. Veel meer! Het is ook een ultiem voorbeeld van effectieve “digital blur”, het samensmelten van de digitale en de fysieke wereld.

Vaker én subtieler

Met de komst van IoT en algoritme-gestuurde-beslissingen gaan we vaker én subtieler de effecten merken van digital blur. Natuurlijk niet altijd zo spectaculair als de lookup-campagne van British Airways, maar wel uitermate effectief. Denk als voorbeeld aan een systeem van continuous feedback in een zakelijke omgeving. In zo’n systeem dagen (veelal) logge organisaties hun personeel uit tot omdenken, een totaal andere manier van denken. Dit doen ze door met digital signage, database-koppelingen en een slim algoritme hun personeel real time te informeren over lage ratings, die klanten geven aan de dienstverlening van de eigen organisatie. De praktijk wijst uit dat dit een sterk positieve trigger is om het direct beter te doen en na te denken over hun eigen rol in de dienstverlening. Ouderwetse denkpatronen worden met slimme digital signage toepassingen blijkbaar doorbroken.

Oude bekrompen route

Ook bij de bewustwording rondom duurzaamheid is communicatie via digital signage in de zakelijke markt effectief. Of het nu gaat om de vergelijking van het energieverbruik van deze maand met vorige maand of om het inzicht in het aantal afdrukken door kopieerapparaten of printers… Steeds vaker wordt BIS|Econocom gevraagd om het digital signage systeem te koppelen aan een gebouw-beheer-systeem. Ook software voor de weergave van zonnepanelen-opbrengsten wordt meer en meer aan digital signage gekoppeld, waarmee de bewustwording rondom de kracht en mogelijkheden van deze vorm van energieopwekking vergroot. De grote leveranciers van zonnepanelen zien deze ontwikkeling ook en gelukkig kiezen zij niet voor de oude bekrompen route die ooit de oude telefoniebedrijven kozen door alle data en ontsluiting van data voor zichzelf te houden.

Bespaarde bomen

Een mooie voorbeeld van zo’n leverancier is SolarEdge. Door middel van een actieve community, een moderne schaalbare API en openbare goed gestructureerde documentatie over de structuur en het gebruik, is het voor iedere programmeur mogelijk om de data uit zijn SolarEdge systeem te gebruiken. Vaak is daar door ontwerpers van digital signage content nog een leuke twist aan te geven. Cijfers uit een SolarEdge koppeling zijn nietszeggend als ze niet vertaald worden naar iets wat aanspreekt. Daarom hebben wij – bij BIS|Econocom - de SolarEdge koppeling op een speelse manier uitgebreid en er een algoritme in opgenomen waarmee real time wordt berekend hoeveel bomen er worden bespaard bij het opwekken van deze energie.

Nieuwe digital blur

Omdat digital signage een medium is waarmee in enkele seconden een pakkende impressie kan worden gegeven, biedt dat super leuke en interessante kansen om kale (saaie?) cijfers te presenteren op een visueel aantrekkelijke, grappige, impactvolle manier, die makkelijk is te onthouden. Er ontstaat een nieuwe “digital blur”, een samensmelting van de fysieke wereld en de digitale. Het mooie van een toepassing als die van SolarEdge is ook nog eens dat moderne technologie ook op deze manier bijdraagt aan een groei in het besef van onze verantwoordelijkheid om zuinig(er) om te gaan met de aarde.

Organisaties die zich richten op deze en andere positieve klantervaringen vergroten hun kans om in de toekomst te overleven en – net als British Airways – hun 100-jarig bestaan te vieren.

Neem contact op
Willem Luijk

Written by Willem Luijk

Solution Engineer

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte