Blog

Trends in AV-apparatuur: de AV-behoefte van morgen

18-04-2024 Geschreven door Kayleigh de Visch Eybergen

In een wereld waarin technologie voortdurend evolueert en onze manier van communiceren transformeert, spelen audiovisuele middelen een cruciale rol. Van videovergaderingen tot interactieve presentaties, AV-apparatuur wordt steeds geavanceerder en aanpasbaarder aan de behoeften van gebruikers.

Om je te helpen de juiste keuzes te maken om jouw werkomgeving naar het volgende niveau te brengen zetten we graag de belangrijkste trends op een rij. Trends die de toekomst van AV-apparatuur vormgeven en de manier waarop we communiceren en samenwerken zullen beïnvloeden.

Gebruik deze tips om de interactie door middel van digital signage te verhogen:

1. Het kantoor als ontmoetingsplek

De functie van het kantoor is de afgelopen jaren onherkenbaar veranderd. Waar het vroeger de plek was waar je dagelijks kwam om te werken, is het nu de plek waar je elkaar een aantal keer in de week ontmoet. Dat heeft gevolgen voor de uitrusting en indeling van je kantoor. Er is meer behoefte aan ruimtes waar gebrainstormd en samengewerkt kan worden, ook met remote deelnemers. Aan de andere kant zijn er minder fysieke werkplekken nodig. Dit vraagt ook om beter beheer van de beschikbare faciliteiten, slimme oplossingen voor room en desk management bieden hier uitkomst.

2. Duurzaamheid en energie-efficiëntie

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker aspect van AV-apparatuur. Fabrikanten streven naar energiezuinige ontwerpen en materialen om de ecologische impact van audiovisuele middelen te verminderen. Bovendien worden er innovaties ontwikkeld op het gebied van recycling en hergebruik van elektronische componenten. In de toekomst zal AV-apparatuur niet alleen geavanceerd en functioneel zijn, maar ook milieuvriendelijk en duurzaam.

3. Van bezit naar gebruik

Waar vroeger dure apparatuur gelijk stond aan flinke investeringen voor de aanschaf, is de trend aan het verschuiven naar slechts het gebruiken wat je echt nodig hebt. Dat ‘as-a-service’-model zie je overal om je heen terugkomen. Doordat je zelf niet de eigenaar bent van de AV-apparatuur profiteer je wel van de lusten maar heb je geen lasten. De leverancier draagt verantwoordelijkheid voor het onderhoud en vervanging. Doordat de apparatuur, of onderdelen daarvan, worden hergebruikt draagt AV-as-a-Service bij aan circulariteit en wordt het milieu gespaard.

4. Dienstverlening wordt de key

Ontzorgen wordt steeds meer het codewoord. Door de enorme hoeveelheid hardware die aan elkaar wordt gekoppeld, maar ook continue beheerd en up-to-date gehouden moet worden, wordt dit een steeds grotere uitdaging voor IT-afdelingen. Gelukkig kan de service provider op afstand zorgen dat jouw AV-apparatuur altijd optimaal beveiligd zijn en altijd beschikken over de juiste firmware-updates, en het altijd doen. Waardoor jijzelf en al jouw collega’s zonder vertraging, zonder problemen en zonder frustratie kunnen werken. Wat de adoptie en gebruikerservaring verbetert en jij het maximale uit je investering haalt.

5. Immersive experience met AI, AR en VR

De laatste, maar zeker niet de minste trend in AV-apparatuur is de opkomst van immersieve ervaringen. Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) bieden de mogelijkheid om gebruikers onder te dompelen in digitale werelden of door virtuele elementen toe te voegen aan de echte wereld. Bijvoorbeeld door een ruimte te scannen en de nieuw ontworpen inrichting in de ruimte te plaatsen. Door middel van geavanceerde algoritmen kan AI de voorkeuren en gedragingen van gebruikers analyseren en op basis daarvan content aanpassen. Dit kan variëren van het aanbevelen van specifieke video's tijdens een presentatie tot het automatisch aanpassen van de verlichting en geluidsinstellingen in een vergaderruimte. Door deze personalisatietrend kunnen audiovisuele middelen een naadloze en intuïtieve gebruikerservaring bieden.

Conclusie

De toekomst van AV-apparatuur belooft spannende ontwikkelingen die de manier waarop we communiceren en samenwerken ingrijpend zullen veranderen. Met immersive experience, op AI gebaseerde personalisatie, hybride werkomgevingen en een grotere focus op duurzaamheid, zal AV een cruciale rol blijven spelen in alle aspecten van ons bedrijfsleven. Door deze trends te omarmen, kunnen we profiteren van de vele voordelen die moderne audiovisuele middelen te bieden hebben.

Wil je alles weten over deze trends? Download ons AV & IT Trendrapport.

Kayleigh de Visch Eybergen

Written by Kayleigh de Visch Eybergen

Marketing Communication Specialist

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte