De impact van AV-as-a-Service op de circulaire economie

De impact van AV-as-a-Service op de circulaire economie

20-10-2020 Geschreven door Annemiek Smouter



De trend van bezit naar gebruik is eigenlijk geen trend meer, maar lijkt inmiddels door velen omarmd te worden. Talloze gebruikers en leveranciers zien en ervaren de voordelen. Zo zien we bijvoorbeeld dat – naast de bekende voorbeelden van Netflix, Spotify etc. - Ikea ook een as-a-service model voor de gewone man heeft ontwikkeld, waarbij geen bank wordt verkocht maar zitten als service wordt aangeboden. Jesper Brodin - CEO van IKEA - stelde op het World Economic Forum 2018, dat we van "mass-consumerism" zullen transformeren naar een "mass-circularity". Met deze uitspraak legt Brodin een duidelijk verband tussen as-a-service als nieuw economisch model en circulariteit. Een link die vaker wordt gelegd en net zo goed geldt voor AV-as-a-Service.

De kern van de circulaire economie

De kern van de circulaire economie is dat alle materialen op deze planeet eindig zijn, en wij daarom onze economie zodanig moeten inrichten dat alle materialen behouden blijven voor een nieuwe bestemming in de toekomst. Afval bestaat niet meer; het is een grondstof voor nieuwe producten. Het huidige systeem waarbij we producten, nadat wij ze niet meer nodig hebben, alleen nog als afval afdanken is niet langer acceptabel. De roep om verandering wordt steeds luider.

Van bezit naar gebruik verschuift verantwoordelijkheid

Van bezit naar gebruik of van bezit naar toegang tot een product is een belangrijke stap in de realisatie van een circulaire economie. Ook op het gebied van audiovisuele en IT technologie. De verantwoordelijkheid verschuift van de gebruiker naar de producent; met meer controle op producten en materialen als gevolg. Zo wordt een product dat niet meer voldoet opgehaald, gerepareerd (of 'refurbished') en opnieuw gebruikt; mocht dat niet meer lukken, dan worden onderdelen verwijderd en hergebruikt ('parts harvesting'). Op deze manier daalt het materiaal- en grondstoffengebruik. Producenten worden bovendien gestimuleerd, kwalitatief (nog) betere producten te maken, die lang meegaan en het risico voor de producent verlagen.

Ook de gebruiker ervaart alleen maar voordelen

Voor een gebruiker is een AV-as-a-Service oplossing overzichtelijk, gemakkelijk en financieel aantrekkelijk. Voor een vast bedrag per maand altijd de beschikking over een up-to-date audiovisuele en IT infrastructuur met daarbij de mogelijkheid om mee te gaan in de digitale transformatie. Doordat de aanbieder daarbij zorgt dat producten als geheel, in onderdelen of zelfs als grondstof hergebruikt worden draagt AV-as-a-Service bij aan circulariteit en wordt het milieu gespaard.

As a Service als onderdeel van zero waste ambitie Schiphol

Een sprekend voorbeeld van circulair ondernemen is hoe Schiphol met ‘Display-as-a-Service’ de volgende stap heeft gezet om in 2030 de meest duurzame luchthaven ter wereld te willen zijn. In samenwerking met de Amsterdam Economic Board organiseerde het Utrecht Sustainability Institute in september 2020 het 22ste Circular Economy Lab. Hierbij was Lowi Vervoorn te gast om meer te vertellen over de keuze van Schiphol voor Display as a Service. Bekijk zijn bijdrage hieronder.

Bekijk het hele Circulair Economy lab over Circulair inkopen van ICT


Benieuwd naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op via 0180 - 486 777 of mail naar info@bis.nl.

Alles over AV-as-a-Service in onze whitepaper

Eerst meer weten over audiovisuele oplossingen op maandbasis? Je leest alles erover in onze whitepaper:


Whitepaper AV-as-a-Service
Annemiek Smouter

Written by Annemiek Smouter

Marketing Communication Specialist

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte