Narrowcasting als onderdeel van het communicatieplan

Narrowcasting als onderdeel van het communicatieplan

07-04-2020 Geschreven door Annemiek Smouter

Atos - Entree (83 of 87).jpgDe tijd dat narrowcasting vooral als soloproject van de ICT manager een organisatie werd binnengehaald ligt gelukkig ver achter ons. Narrowcasting is niet langer een technologie op zich maar gegroeid tot een volwassen onderdeel van ieder communicatieplan. Vooral de snelheid waarmee je heel gericht doelgroepen bereikt maakt narrowcasting een fantastisch communicatiekanaal dat heel breed inzetbaar is.

Narrowcasting om je doelgroep te informeren

Een open deur maar wel één die genoemd moet worden... Narrowcasting is uitstekend inzetbaar om te voorzien in praktische info zoals het weer, actuele files en openbaar vervoertijden. Ietwat saaie data maar wel informatie die zeer gewaardeerd wordt bij bijvoorbeeld de uitgang van een gebouw.

Ook bewegwijzering, beurscijfers en wachttijden worden vaak via narrowcasting getoond. Deze informatie wordt bijna altijd direct uit andere bronnen ingeladen en dus volautomatisch en real time weergegeven. Omdat deze informatie vooral handig is en weinig creatief kan dit prima worden gecombineerd met andere communicatie uitingen.

Verhogen motivatie en betrokkenheid met narrowcasting

Ook in het verhogen van betrokkenheid en het motiveren van medewerkers binnen de organisatie kan narrowcasting een rol spelen. Door op strategische locaties binnen het bedrijf displays te plaatsen komt de boodschap naar medewerkers toe (reactief vs proactief). Van verjaardagen, het voorstellen van nieuw personeel tot de bedrijfsdoelstellingen en behaalde resultaten. Met narrowcasting breng je het eenvoudig onder de aandacht.

Het mooie hierbij is dat de content tot op afdelings- of zelfs individueel niveau afgestemd kan worden en een hoge visuele aanwezigheid heeft. Door je narrowcasting systeem te koppelen met andere informatiesystemen (databases) kan informatie ook volautomatisch weergegeven worden; zonder enige menselijke tussenkomst. Denk bijvoorbeeld aan het actuele stroom- en gasverbruik en hoe dit zich verhoudt tot de gestelde doelstellingen.

Verhogen van je brand experience

Video’s, foto’s, tekst, audio, streaming media, RSS, HTML… het kan allemaal heel afwisselend, of juist gelijktijdig, op een visueel aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. Dit maakt narrowcasting uitermate geschikt voor branding van je merk en producten. Ook de toevoeging van social media streams maakt de content persoonlijk en meer levendig. Met een positief effect op de merkbeleving als gevolg.

De interactie opzoeken met je publiek

Wil je niet alleen zenden maar juist de interactie opzoeken met je publiek? Ook dat is mogelijk. Bijvoorbeeld door je content op touch displays te tonen waarbij de ontvanger zelf kan kiezen welke informatie voor hem of haar interessant is. Maar ook het gebruik van sensoren of het gebruik van apps op mobiele devices biedt mogelijkheden.

Combineer je communicatiedoelstellingen

Narrowcasting is één van de weinige media waarmee je zo doelgericht én tegelijkertijd toch zo afwisselend communiceert met een specifieke doelgroep. Haal het maximale uit je narrowcasting oplossing door de verschillende communicatiedoelstellingen te combineren in je content.

Denk aan een wachtkamer waar praktisch informatie zoals wachttijden, het laatste nieuws en het weerbericht wordt afgewisseld met entertainende filmpjes en corporate branding. Of interactieve bewegwijzering in een winkelcentrum afgewisseld met acties van winkels en de actuele openingstijden. De mogelijkheden zijn onbeperkt. En juist dat maakt narrowcasting zo'n uniek communicatieplatform.

Annemiek Smouter

Written by Annemiek Smouter

Marketing Communication Specialist

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte