7 valkuilen bij de realisatie van een narrowcasting systeem

7 valkuilen bij de realisatie van een narrowcasting systeem

08-06-2020 Geschreven door Heinz Venderbosch

valkuilen narrowcasting.jpgMisschien heb je de opdracht gekregen om een narrowcasting systeem aan te schaffen voor jouw organisatie. Of ben je zelf op het idee gekomen dat narrowcasting precies is wat jouw bedrijf nodig heeft. Super! Dan kun je op zoek gaan naar een goed platform, de informatieschermen op laten hangen en dan gauw weer aan de slag met je normale werk.

Klinkt misschien goed voor de korte termijn, maar de kans dat het systeem dan binnen de kortste keren verouderd is en niet (optimaal) gebruikt wordt, is groot. En dat wil je natuurlijk niet. Om een narrowcasting systeem draaiende én interessant te houden, zijn wel wat inspanningen nodig. Daarom is het belangrijk om goed over de onderstaande punten na te denken vóórdat je een narrowcasting systeem laat implementeren:

1. Narrowcasting displays op de verkeerde plaatsen

Denk vóór de implementatie goed na over de plaats waar de displays moeten komen. Het is natuurlijk belangrijk dat ze de aandacht van medewerkers en bezoekers triggeren; de ruimte moet dus niet te vol staan met andere aandachttrekkers. Stem ook je content af op de locatie van de displays. Zit je publiek er langere tijd te wachten of komen zij er haastig langs op zoek naar relevante informatie?

2. De doelstelling uit het oog verliezen

Wat wil je bereiken met jouw narrowcasting oplossing? Welke doelstellingen heb je opgesteld en hoe passen deze in de communicatiemix? Wil je alleen je medewerkers en bezoekers informeren? Of ben je uit op interactie? Zorg dan dat de gebruiker getriggerd wordt om ergens op te klikken om iets te ontdekken of meer informatie te krijgen. Houd je doelstellingen bij het creëren van je content altijd in gedachten. Zo zorg je dat jouw narrowcasting schermen bijdragen aan de realisatie van jouw doelstellingen.

3. Gebruikers worden niet betrokken bij de implementatie

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om de gebruikers van het systeem, die er dagelijks mee moeten gaan werken, zo vroeg mogelijk bij de selectie en implementatie van de narrowcasting oplossing te betrekken. Zo krijgen zij een positiever gevoel bij het systeem, denken ze actiever mee tijdens het proces en wordt de adoptie binnen je organisatie makkelijker en succesvoller!

4. Content wordt niet ge-update

Na de realisatie van jouw narrowcasting oplossing is het actueel houden van de informatie het allerbelangrijkste. Als mededelingen op de displays niet ge-update worden zal je publiek er na verloop van tijd niet meer naar kijken. Maak dus goede afspraken over wie de content beheert. Je kunt medewerkers van diverse afdelingen de taak geven om de digital signage content regelmatig te vernieuwen of het beheer vanaf één centrale plek laten doen.

5. Je boodschap is onduidelijk voor het publiek

Zorg ervoor dat jouw publiek weet wat ze met de getoonde informatie moeten. Moeten ze een actie ondernemen? Waar is aanvullende informatie te krijgen? Tot wanneer loopt de getoonde aanbieding en voor welke producten geldt die precies? Laat het duidelijk zijn wat voor reactie er wordt verwacht.

6. De content is niet in lijn met andere uitingen

Al je communicatie-uitingen moeten dezelfde stijl en uitstraling hebben, dus ook je narrowcasting content. Is de stijl op jullie digital signage schermen ineens heel anders? Dan is voor bezoekers en collega’s onduidelijk wie de afzender is. Content die wel herkenbaar is versterkt je professionaliteit en lokt eerder een positieve reactie uit. Als je grafisch ontwerpers in huis hebt die bekend zijn met je huisstijl, is dat natuurlijk super. Maar je kunt je content ook in je eigen huisstijl laten ontwerpen door je narrowcasting partner, met in narrowcasting gespecialiseerde vormgevers.

7.  Je software raakt verouderd

Naast je content moet je ook je software up-to-date houden. Als je software veroudert, profiteer je niet van alle functionaliteiten en mis je verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid. Narrowcasting bedrijven blijven continu hun software verbeteren en daar kun jij voordeel uit halen. Zorg dus dat je zelf achter software-updates aan gaat als je narrowcasting partner het niet zelf aanbiedt. Je profiteert er tenslotte zelf van. Beter nog is het een digital signage leverancier te selecteren, die je wél proactief van nieuwe updates voorziet.

Als je van te voren goed over deze aspecten nadenkt, voorkom je dat je in deze valkuilen trapt.

Heinz Venderbosch

Written by Heinz Venderbosch

Solution Architect

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte