Blog

Het gemeentehuis en gemeentekantoor in 2021; klaar voor hybride werken

04-02-2021 Geschreven door Annemiek Smouter

We zijn van de één op de andere dag op een volstrekt nieuwe manier gaan (samen)werken. Gelukkig hebben ook gemeentes en overheden, die een traditionele manier van werken gewend waren, met veel kunst- en vliegwerk het thuiswerken voor medewerkers kunnen faciliteren. Die situatie is nu onder controle. Maar hoe na Corona? Want uit verschillende onderzoeken blijkt dat ook de meeste ambtenaren na de coronacrisis graag meerdere dagen per week thuiswerken. Daardoor rijst de vraag… Wat móet en kún je nu doen om jouw organisatie klaar te stomen voor deze hybride werkvorm?

Een veilig en flexibel gemeentekantoor

De verhouding tussen mensen, technologie en omgeving zijn definitief veranderd. Ook heb je te maken met andere verwachtingen van bestuursleden, toekomstige medewerkers, burgers en andere betrokkenen. Er is behoefte ontstaan aan een werkomgeving die verbindt, ontmoeting stimuleert, transparantie bevordert en flexibel is. Dat vraagt om een wendbaar huisvestingsconcept waar de volgende thema’s centraal staan…

  • Meer variatie in werkvormen: medewerkers die op kantoor komen voor het ontmoeten van collega’s zullen tussendoor ook geregeld in digitaal overleg zitten. Hierdoor wordt de behoefte aan plekken waar je je even af kunt zonderen groter. Creëer daarom ruimtes voor rust én ruimtes voor rumoer. Plek voor ontmoeting en plek om 'hybride' te werken.

  • Collaboration technologie: zorg ervoor dat er platformonafhankelijk en interactief kan worden samengewerkt met collega’s. Ongeacht waar zij zijn en in welke samenstelling: 1-op-1, 1-op-meer, meer-op-meer, 1-op-1-op-meer etc. De audiovisuele apparatuur in project- en vergaderruimten moet hierop afgestemd worden. Lees hier meer over collaboration in het hybride kantoor.

  • Roombooking & deskbooking: nu medewerkers vaker thuis werken en vooral naar kantoor komen om collega’s te ontmoeten en projecten te bespreken, is het belangrijk dat zij van te voren een werkplek en overlegruimte reserveren. Lees meer over workplace management.

  • Digital signage platformen: via digitale informatieschermen deel je allerlei informatie met burgers en medewerkers. Maar je kunt het ook inzetten voor een veilige omgeving door bijv. aantallen mensen te tellen, groepsbewegingen te begeleiden en gedrag te sturen. Meer bij Social Safety Signage.

Het hybride gemeentekantoor waar iedereen blij van wordt

Het spreekt vanzelf dat jouw organisatie het meest profiteert als je al deze elementen samenbrengt en afstemt. Maar wij helpen je natuurlijk ook graag met éen of meerdere deeloplossingen. Hoe dan ook, voor het hybride kantoor waar alle gebruikers blij van worden.

Ja, ik wil me laten adviseren
Annemiek Smouter

Written by Annemiek Smouter

Marketing Communication Specialist

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

0180 - 486 777
Vraag / Offerte